חיפוש

אירועי אלימות

אירועי אלימות

הילד אלים כלפיך/ כלפי בני משפחה אחרים?

זו חוויה מאד קשה לחוש לא בטוחה בביתך. האמת, שזה אפילו מפחיד. את מתוחה ודואגת: “עד לאן נגיע?”. השינוי אפשרי. אני שמחה להפתיע אותך: ניתן כבר היום להתחיל ביישום הטיפים. תדרשי לאורך רוח ולחמלה כלפי הילד וכלפי עצמך.

הערה: הטיפים שלהלן הן מתוך ניסיון רב שנים. הדברים שנכתבים תורגלו ובוצעו בהצלחה ע”י הורים רבים. יחד עם זאת מדובר בהמלצה בלבד.

תמצית: מצבי אלימות ומשבר מתמשכים יכולים לנבוע מסיבות רבות. בהמלצות ובסרטוני הוידאו שלהלן נסביר עקרונות יסוד ביניהם: נוכחות מלאה, השהיית תגובה, ויסות רגשי הדדי וכמובן המסר המוביל שלנו: השיקום נמצא במרכז הקשר ביניכם. חשוב לזכור שהתנהגות מורכבת היא ביטוי לקושי, כלומר היא סימפטום. לכן’ כל-כך חשוב בהדרגה לעזור לילד לחוש בתוכו טוב יותר. ההורה הוא סוכן השינוי, זוכרים?

שלב א': כמה דברים שאפשר לקרוא ולעשות/ לא לעשות כבר עכשיו:

  1. זכרי שכאשר הילד צועק, מקלל, בועט בכסא או אף מכה אותך הוא איבד שליטה. חלקים שונים במוח ‘אינם מחוברים’.

  2. שימי לב: מה קורה איתך (זה לוקח שבריר שניה): הדופק שלך עלה, מזיעה, סרטים בראש? את חשה פחד? זו בדיוק גם החוויה שלו. אין כוונתי שצריך לחוס ולוותר לו (או עליו), אך יש בהבנה שכעת מאד קשה לו בכדי להנחות אותך כיצד לפעול נכון באופן שיביא תוצאות.
  1. המעיטי במילים. זה לא הזמן לקבל החלטות נבונות.

  2. אל: תצעקי, אל תאיימי ואל תענישי. אם עונשים וסנקציות היו עוזרים לא היית מגיעה לכאן, נכון? אנחנו מגיעים למצבי איום, כאשר אנחנו כבר לא יכולות להכיל את המצב, המוח שלנו כבר ‘לא מחובר’ וזה מה שיוצא מאיתנו במצב של חוסר אונים. למעשה התנהלות באווירה כזו רק תסלים את המצב. אנחנו שואפות בדיוק הפוך: לעבור מפחד לאהבה, מסטרס לרוגע מריחוק לקירבה או בקיצור: ליצור מרחב בטוח פיזית ותחושתית.

  3. ‘השהיית תגובה’ לא קלה לבצע. אחרי כמה הצלחות תופתעי לגלות שזה פשוט ושווה את המאמץ. הטיפ הזה שווה זהב. להפחית במילים ממש לצמצם למינימום. בעדיפות בכלל לא לדבר. לקבל החלטות איך נכון להגיב, כאשר את רגועה. כן זה עשוי לקחת 48 שעות ולעיתים יותר.

  4. היי נוכחת כאן ועכשיו. אם את חשה בסכנה. נסחי מראש משפט פשוט ותקיף (לא תוקפני) שתאמרי בזמן סוער. יש לי ‘בנק משפטי מפתח’ שאני מעניקה ממנו להורים. כל הורה מתאים את הניסוח מה נכון לו ולילדיו.

פיתחנו תכנית ליווי משפחתית-אישית המובילה לתוצאות. התכנית סייעה בהצלחה לעשרות רבות של משפחות. מוזמנים לצפות בחומרים הנוספים שכאן ולקבוע עמי פגישת היכרות, ללא מחוייבות וללא עלות.

שלב ב': סרטונים ללימוד ולתירגול

הסרטונים הינם קטעים נבחרים מתוך קורסים קבוצתיים או מתוך תכנית ליווי אישית להורים. הסרטונים עברו עריכה.

איך להרגיע את המצב בבית? שיחה עם אמא חד הורית חלק 1 מתוך 6.

ביום שישי קיבלתי טלפון סוער ובקשה להתחיל מיידית את תכנית הליווי. המצב: התמודדות במשך שנים עם מצבי משבר בבית כולל אלימות כלפי האמא, השלכת חפצים וקללות. המטרה: הפחתה דרמטית של התפרצויות הזעם בבית ובבית הספר. יצאנו מייד לדרך. תוך 24 שעות מאז יום שישי ועד שבת חל שינוי דרמטי לטובה. אפילו הבית עבר סדר וניקיון. כדאי להקשיב לוידאו. היישום פשוט (גם אם לא קל) והתוצאות מהירות. 

איך מוצאים איזון בין סמכות הורים לויסות רגשי?

קטע מתוך שיחה אב שאימץ. הוא חש שיש סתירה בין סמכות הורית לויסות רגשי של ההורה במצבי קושי של הילד. שרונה: “זה לא איך למצוא את האיזון. כאילו זה דבר אחד הויסות והנוכחות שאתה עושה ואיך לאזן את זה אל מול הסמכות ההורית ולמצוא את הבאלאנס (האיזון), אלא – איך ליצור סינטזה – זה בא יחד עם זה ואז לבדוק מה האמונות שלך ‘מהי סמכות?’. גם אם הילד עכשיו ב- Stress (מתח) מאוד גדול, בהיותי הסמכות וקברניטת הספינה, אתה לא תזיז אותי מה- (center) מהמרכז שלי ואני נשארת מווסתת עבור עצמי ומספיק רגועה כדי להיות מודולינג (מודל לחיקוי) לויסות שלך. זה גם וגם – אני גם מווסתת ואני גם סמכותית. …ואתה בהחלט עושה את זה!

רגע הטרנספורמציה מתרחש כשההורה נוכח.

הפכתי להיות מניסיונרית לתרגול של ‘נוכחות מלאה’. אני תמיד אומרת שניתן ב-30 שניות ליום לעצב את מערכת העצבים שלנו וברגע האמת לשלוף את ‘התוכנה’. רגע השינוי הטרנספורמטיבי מתחולל רק כאשר ההורה פועל נכון ובעיקר נוכח במציאות הכיאוטית. מתוך השקט שבעין הסערה גם הילד מצליח להרגיע. 

מתוך הפייסבוק

מתוך פרופיל הפייסבוק שלי:

המאמר עזר לך? בעזרת שיתוף הוא יוכל להגיע לעוד אנשים:

הצטרפו ל'ליבת הבית'
וקבלו סרטונים ופעילויות

ההרשמה מהווה הסכמה לקבלת דיוורי תוכן ופרסום מטעם האתר. תמיד נשמור על הפרטיות שלך. לאחר מילוי הטופס, אנא וודאו שאכן הגיע מייל מאיתנו. 

לקריאת מאמרים נוספים במגוון נושאים:

You may also like...